Vermogensadvies bij verpleeghuisopname

Wanneer je vader of moeder wordt opgenomen in een zorginstelling en de eigen woning leeg achterblijft, komen er veel financiële vragen op je af. Vaak heeft deze generatie zuinig geleefd, is het huis bijna afbetaald en het pensioen voldoende om van te leven. Er lijkt niet veel aan de hand. Totdat er sprake is van een opname in een zorginstelling. Dan wordt het een stuk gecompliceerder.

Wij helpen je bij

  • Woningadvies: verkopen, verhuren of behouden?
  • Schenk- en erfbelasting beperken
  • Eigen bijdrage Wlz verlagen
  • Inkomstenbelasting verlagen
  • Erfenis maximaliseren

Krijg inzicht in het vermogen en bespaar

Onze ervaren adviseurs brengen het eigen vermogen in kaart van degene die naar het verpleeghuis verhuist. Wij zijn op de hoogte van alle wet- en regelgeving omtrent inkomen, eigen vermogen, bepalingen van het CAK en uiteraard regelgeving van de Belastingdienst. Je krijgt maatwerk advies hoe het eigen vermogen optimaal beschermd kan worden.

Neem contact op

“Het team van Zicht op Geld heeft ons prima geholpen om in de wirwar van regels voor erf- en schenkbelasting duidelijkheid te creëren zodat we een besluit voor de toekomst kunnen nemen.”
van Erik Kieboom

Wat kun je van ons verwachten

  • Persoonlijk financieel advies

    Je ontvangt financieel advies specifiek voor jouw situatie. Hiermee krijgt de familie inzicht in de consequenties van de verschillende keuzes op de diverse belastingen (inkomsten-, schenk- en erfbelasting) en op de eigen bijdrage Wlz.

  • Eigen bijdrage zo laag mogelijk

    We laten zien welke mogelijkheden er zijn om de eigen bijdrage zo laag mogelijk te houden.

  • Kosten van schenken en erven inzichtelijk

    We maken inzichtelijk wat het kost om het vermogen te schenken. We maken ook inzichtelijk wat de mogelijkheden en consequenties zijn van het erven van vermogen.

  • Erfbelasting minimaliseren

    We adviseren hoe je kunt besparen op de erfbelasting. Zodat je minimale erfbelasting hoeft af te dragen als familie.

Onze werkwijze in twee stappen

We plannen twee gesprekken in: het kennismakingsgesprek en het adviesgesprek. Je kunt ervoor kiezen dat we bij jou thuis komen of dat we deze gesprekken online (videobellen) doen. Dit laatste is voor veel klanten een fijne optie als diverse familieleden verspreid over het land wonen en zo toch gemakkelijk kunnen aansluiten bij de gesprekken.

Stap 1: het kennismakingsgesprek

Tijdens het kennismakingsgesprek wordt geïnventariseerd hoe jullie situatie eruitziet. We inventariseren ook welke vragen, zorgen en wensen jullie hebben. Aan de hand van deze informatie wordt een persoonlijk adviesrapport opgesteld.

Stap 2: het adviesgesprek

Tijdens het adviesgesprek wordt het adviesrapport doorgenomen. Zodat je goed begrijpt wat de keuzes zijn en wat daar de (financiële) consequenties van zijn. Er is ook ruimte om vragen te stellen. Na dit gesprek heb je een goed beeld van de situatie en kun je met een gerust hart keuzes maken.

Wat zijn de kosten

De vergoeding voor het persoonlijke financieel advies is € 1.350 als er geen testament is en € 1.450 als er wel een testament is. Een testament is voor iedereen weer anders. Hierdoor is er meer tijd nodig om de situatie rondom de erfenis vast te stellen. Vandaar het verschil in tarief.

Deze tarieven zijn allemaal inclusief BTW.

Gecertificeerd en onafhankelijk advies

We snappen dat je bedenkingen kunt hebben om alle financiën aan een vreemde toe te vertrouwen. Daarom komt onze adviseur bij je thuis voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Als je het prettig vindt om één of meerdere familieleden bij het gesprek aanwezig te laten zijn, dan is diegene ook van harte welkom. Tijdens het gesprek leggen we rustig uit wat onze werkwijze is, wat je van ons kunt verwachten en hoe wij een adviesrapport opstellen.

Onze adviseurs zijn FFP gecertificeerd, wij hebben daarmee het CFP keurmerk waardoor je kunt vertrouwen op de deskundigheid, integriteit en praktijkervaring van de adviseur

Vragen waar je antwoord op krijgt

  • Wat doen we met de woning: zsm verkopen, verhuren of wachten?
  • Hoe zit het met schenkbelasting en erfbelasting?
  • Wat is de impact op de eigen bijdrage Wlz?
  • Hoeveel eigen vermogen mag je hebben bij opname in een verpleeghuis?
  • De afgeloste eigen woning is bedoeld als erfenis voor de kinderen. Hoe voorkomen we dat alles naar de belasting en eigen bijdrage gaat?

Reviews

Wat kun je van ons verwachten

Zicht op Geld is een landelijk financieel adviesbureau met het hoofdkantoor in Leeuwarden. Wij werken samen met een team van adviseurs verspreid over heel Nederland. Daardoor kunnen we ook bij jou in de buurt onze diensten aanbieden.

Wij geven financieel advies aan mensen wiens ouder verpleeghuis gaat, waarna het huis leeg komt te staan. Dat is vaak een stressvolle, emotionele periode waarin veel georganiseerd moet worden. Maar de huidige wet- en regelgeving maakt het niet gemakkelijk om alle financiën eenvoudig te regelen. Daar ligt onze kracht, we helpen je daar graag bij.

Lees meer over ons

Blijft er nog een partner in het huis?

Blijft er nog een partner in het huis wonen? Dan past onze dienst Financieel Ontzorgd beter bij jouw of jullie situatie. We geven dan financieel advies specifiek bij opname in het verpleeghuis van één van de partners. Vragen die dan langskomen zijn bijvoorbeeld: kies ik voor AOW voor gehuwden of alleenstaanden, hoe hou ik de eigen bijdrage zo laag mogelijk, vragen over zorg- en huurtoeslag en consequenties voor de zorgverzekering en andere verzekeringen. Zo zijn er nog veel meer vragen waar je tegenaan kunt lopen, vragen waarover wij je graag adviseren.

Meer over Financieel Ontzorgd

Heb je vragen of wil je een afspraak maken?

Bel ons op 058 230 04 44 of stuur een e-mail

Wil je liever teruggebeld worden?

Deel deze pagina:

via whatsapp via de mail